חייגו עכשיו:

קריסה עסקית והחובות שאחרי

רבים מהעצמאים המגיעים לייעוץ וליווי עסקי חושפים בפניי את הפחדים שלהם בהתייחס לעסק וההתמודדות שלהם עם ניהולו, לאחרונה, בשני מקרים עלה נושא הפחד מקריסת העסק וההשלכות על בעליו ומשפחתו.

באחד המקרים זומנתי לייעוץ כלכלי בגלל חשש של הבעלים מהבאות "אני פשוט מפחד שלמרות כל המאמצים בסוף החברה תקרוס ואשאר עם חובות שיהפכו לנטל על המשפחה והילדים…" הסביר בפנים דואגות.

פחד מקריסה עסקית – מה זה אומר ואיך מקטינים סיכונים?

כשמדברים על האתגרים והפחדים איתם מתמודדים עצמאים, נהוג לדבר על ספקים, הלוואות ובנקים, ניהול עובדים ותשלומי משכורות וגם על ההתמודדות לבד עם ניהול העסק בכלל וניהול הכספים בפרט, אבל הרבה פחות פופולרי לדבר על הפחד מקריסה עסקית למרות שמדובר בפחד קיים וממשי מאוד. בהמשך נבין למה, אבל לפני בואו נעשה סדר במושג עצמו.

המושג קריסה עסקית מתקשר אצל רובני עם כישלון, הפסד וסוף. אף פעם לא נעים לחשוב על עצמנו או על העסק שבנינו בעמל רב ועם כל כך הרבה ציפיות כמשהו שנכשל, נפל או הגיע לקיצו, אז רובנו נמנעים מלדון באפשרות וממקדים את המחשבה והעשייה בכיוונים אחרים (ולא פחות חשובים).

אבל, איך הייתם פועלים לו ידעתם שאפשר למנוע את קריסת העסק ושיש אפשרות להציל את העסק ואת עצמכם? במקרה כזה הייתם מוכנים לדבר על הנושא ??

קריסה עסקית מתרחשת כשמסיבה כלשהי העסק לא יכול לעמוד בהתחייבויותיו, משמע, לעסק אין די כסף לשלם את כל מה שעליו לשלם כדי להתקיים.

  1. אחת הסיבות הנפוצות שגורמות לחוסר יכולת לעמוד בתשלומים השוטפים היא גירעון תזרימי שלרוב הוא תוצר של העדר ניהול כספים – במקרים בהם אין בעסק ניהול כספים או שניהול הכספים נעשה בצורה חלקית או לא מותאמת לצרכי העסק, העסק נכנס לסחרור ובלאגן ובעקבותיהם למצב של חוסר של תזרים מזומנים שהולכים וגדלים.
  1. סיבה נוספת שיכולה להוביל לקריסת עסק היא שינויים בשוק הפעילות של העסק – הרבה פעמים השוק בו העסק פעיל משתנה ומשנה את דרישותיו, אם מסיבות שונות בעלי העסקים ומנהליו לא ערים לשינויים או לא עושים את ההתאמות הנדרשות כדי להתמודד עם שינויים אלה ולהישאר רלוונטיים לקהלי היעד ולדרישות השוק, בהעדר היערכות והתאמות, הדרישה למוצר או השירות שהעסק מספק מצטמצמת ואיתה הכנסות והרווח.

לדוגמת חברת פרסום שבמשך שנים סיפקה שירותי פרסום בעיתונות הארצית ועם כניסת המדיות החברתיות והתרחבות הפרסום באמצעותן ולא התאימה את עצמה לשינויי המגמה ולדרישה ההולכת וגוברת לפרסום ויראלי, תפסיק להיות רלוונטית ללקוחותיה, הדרישה למוצר שהם מספקים תרד ועם הזמן פשוט תקרוס

  1. סיבה שלישית נפוצה גם היא, היא מקרה של הפלת העסק ע"י גורם חיצוני המשפיע בצורה ישירה ומאסיבית על פעילות העסק וחוסנו הכלכלי.

דוגמא טובה ומוכרת למקרים כאלה זה קבלן עבודות ביצוע העובד תחת חברה גדולה, וברגע אחת אותה חברה גדולה תחתיה עובד נופלת או מחליטה על שינויי מדיניות עבודה/תשלומים בעקבותיהם התשלומים נדחים, קטנים או אפילו נפסקים.

ויש כמובן עוד מלא מלא סיבות… אבל זה החלק הפחות חיובי.

אחרי 18 שנה בתפקידי ייעוץ וליווי לעסקים, יכולה להגיד שלבעלי עסקים יש הרבה מאוד פעולות לעשות כדי לשמור על העסק ולמנוע את קריסתו

# הפעולה הראשונה הראשון והכי חשובה זה לא להתעלם מנורות הזהרה להיות ערים להתרעות ולזהות מגמות המעידות על שינויים (גם אם לפעמים לא נעים כל כך לראות אותם).

לכולנו יש נטייה להתמרד בטוב ולא להסתכל לאמת בעיניים כשהיא לא נעימה, לכן המשימה הראשונה תהיה להיות תמיד עם רגליים על הקרקע, לשאוף ולכוון גבוה אבל להיות ריאליים ומחוברים למציאות.

# הפעולה השנייה תהיה לבחון בקביעות את המספרים בעסק וכפועל יוצא לנהל תזרים המזומנים. לרוב ניהול תזרים מזומנים של עד חצי שנה קדימה מספיק ונותן מענה ראוי. במקרה של חשש לעתיד העסק כדאי לבחון את תזרים המזומנים הצפוי אפילו לשנה הקרובה.

👈 ניהול הכספים ותזרים המזומנים הם לב ליבו של כל עסק לכן ממליצה על ניהול שוטף ורצוף בעזרת מעקב הכנסות והוצאות ברמה היומית. אם תזהו פערים חוזרים ביחס לצפי התזרים או תתחילו להרגיש שחסר בקביעות כסף נזיל תוכלו להתעמק יותר ב"תסמינים".

💪 לגבי ניהול העסק וההתמודדות עם הניהול עצמו תוכלו למצא במאמרים אחרים.

# הפעולה השלישי תהיה לבחון את סביבת הפעילות של העסק. הרבה עסקים נמצאים במצב טוב יחסית ולכאורה לא צפויים לחוות קשיים או הפתעות, אבל במקרים בהם לעסקים אלה תלות גדולה במעגל העסקי שסביבם עלולה להיות מסוכנת ליציבותו. הכוונה היא למקרים בהם אם מישהו מהמעגל הקרוב/ישיר של העסק יקרוס, הוא עלול למוטט איתו את העסקים שבמעגלים הקרובים לו. במצב כזה מומלץ אחת לרבעון לבחון את שוק הפעילות ואת העסקים איתם יש פעילות שוטפת על ידי בדיקות בחברות לדירוג אשראי, שיחות עם אנשי מפתח בעסקים הרלוונטיים, פרסומים ועוד. במידה וידלקו נורות הזהרה תוכלו להעמיק את הברורים ולנקוט במשנה זהירות על מנת להבטיח את היציבות העסקית שלכם.

# הפעולה הרביעית תהיה תקשורת שוטפת עם הלקוחות, להקשיב לרחשי ליבם ודרכם להיחשף למתרחש בענף במטרה לזהות מגמות משתנות ומתחדשות בשוק ובענף ולהיערך נכון ובזמן לשינויים צפויים הן ברמת הביקושים והן ברמת המוצר/שירות.

אם משהו במאמר לא היה ברור או עולות שאלות לגבי העסק הפרטי שלכם או היישום, אני כאן לענות על כל השאלות, לכוון ולייעץ.

זמינה בוואטסאפ 052-2696226 במסנג'ר https://www.facebook.com/YBLConsulting   או במייל yaelbarlev9@gmail.com

עוד בנושא

סוף שנה

סוף השנה מתקרב בצעדי ענק… סוף השנה משפיע על כולם, אך יותר מכול הוא משפיה בעיקר על עצמאיים. בעלי חברות ועסקים נדרשים להיערכות נכונה לקראת

קרא עוד »
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support

ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר